Del, , Google Plus, Pinterest,

Print

Velsignet søvn

God søvn er alfa og omega for et godt liv. Til det trenger du paradoksalt nok dagslys.

”Jeg kan sove når jeg dør” sang Bon Jovi på 80-tallet og mente at vi må leve livet mens vi kan, og ikke sove det bort. Han er ikke alene om å tenke slik, men man skal være forsiktig med å idolisere natteravnene. De kan fort få det som de vil, kanskje lenge før de vil også. Søvn er nemlig livsviktig, du dør uten. Og sover du for lite, over tid, blir du syk. Dette bekreftes av forskning, men er i grunnen innlysende, hvis vi bare tenker oss om.

[for_etter_3]
DA FAMILIEN bygget om og satte inn to vinduer for flate tak, ble det tidligere kontoret et deilig soverom med mye dagslys og en behagelig seng. Her ligger alt til rette for god søvn. Endringen på lysforholdene er til å ta og føle på. Begge bildene er tatt på dagen, uten ytterligere belysning enn fra vinduene.

Søvn er den beste medisin om du blir syk, og den beste forebygging mot sykdom. Søvn gjør deg opplagt, glad og frisk, og hvis du ikke sover, blir det motsatt.

107603-01-xxl
Å SOVE ER GODT for kropp og sjel. Kan man sove sammen med pappa er det enda bedre!

For å få nok og god søvn, trengs paradoksalt nok dagslys. Det er fordi dagslyset påvirker produksjonen av melatonin, et hormon som gjør oss trette og forbereder kroppen på søvn, og kortisol, som er hormonet som forbereder oss på aktivitet og bevegelse. Når lys tre er øyet sendes signaler til epifysen i hjernen, som blokkerer produksjonen av melatonin og øker utskillelsen av kortisol.

Hvis ikke vi får dagslys om morgenen, kan nivået av melatonin bli for høyt, og vi føler oss trette. Om vi oppholder oss i for mørke rom om dagen, skjer det samme. Mens dersom vi får sterkt lys i øynene om kvelden, for eksempel fra en tv- eller dataskjerm, blir produksjonen av melatonin for lav, og vi får ikke sove. Det tar gjerne 30 – 60 minutter fra du slår av tv-en til du kan sove godt.

Av disse grunner lønner det seg med gode vinduer på soverommet, i tillegg til gode søvnvaner. Men pass på at ikke dagslyset trenger seg inn til deg i sengen alt for tidlig, eller alt for sent. Du trenger gode, lystette gardiner, slik at lyset ikke forstyrrer søvnen. Det aller beste er om du har automatisk kontroll, som åpner gardinene en halv time før du skal våkne. Da legger du til rette for en god oppvåkning, som gir god energi utover dagen.

Bestill vårt nye printmagasin!

Velg magasin:

Del, , Google Plus, Pinterest,